O noua era in comunicarea parlamentari-cetateni


Aseara pe la ora 18.00, intr-un apartament din centrul capitalei, o gasca de tineri pasionati de domeniul internetului s-au intalnit pentru a discuta rezultatele unui studiu / experiment cu doua teme: despre cat si cum utilizeaza parlamentarii romani instrumentele de social media si despre cum (nu) ii poti contacta pe acestia.

Intalnirea, intr-o atmosfera relaxata,  a purtat denumirea de Parlamentari & Internet – love story or what? si a fost orgnizata de Asociatia pentru Tehnologie si Internet. Dupa cele doua ore petrecute acolo, discutand concluziile studiului, eu as fi completat titlul intalnirii cu  “or what the fuck”.

1. Despre cum (nu) ii poti contacta pe parlamentari: ideea a plecat de la un studiu publicat in 2004 de catre echipa edemocratie.ro  – http://www.edemocratie.ro/R2-RO2003.pdf – prin care isi propunea sa analizeze reactia membrilor parlamentului la email-urile trimise de cetateni. In acea vreme, doar 123 de parlamentari din 485 detineau o adresa oficiala (publica) de email (adica doar 27% din numarul alesilor).

Cele doua e-mail-uri trimise de echipa edemocratie vizau doua subiecte importante pentru dezbaterea publica din 2003: votul pentru noua Constitutie (cerandu-se clarificari privind eliminarea stagiului militar obligatoriu) si raportul de tara al Comisiei Europene (se solicita parerea avizata a unui parlamentar roman cu privirea la acordarea sau nu a statutului de economie de piata functionala pentru Romania).

Rata de raspuns la cele doua e-mail-uri a fost de 8,1% la prima intrebare si de 9,7% la a doua intrebare. Dar, nu faptul ca rata a fost foarte mica a atras atentia la acea vreme, ci tipurile de raspuns primite de la parlamentari:

  • “De ce mi-ati adresat aceasta intrebare?” (1/20);
  • “Va pot spune ca..” (14/20);
  • “Va stau la dispozitie oricand” (5/20).

Dupa opt ani de la realizarea acestui studiu, echipa APTI a replicat cercetarea. Datele au fost urmatoarele: 469 de parlamentari din care 137 de senatori si 332 de deputati.  In total circa 663 de adrese de email (unele oficiale, altele personale).

Subiectul mesajului: un document public redactat de APTI si semnat de mai multe organizatii non-guvernamentale privind  retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului. (link aici)

Rezultatele, penibile din punctul nostru de vedere: 61 de adrese s-au reintors la destinatar (pentru cunoscatori – 24 hard bouncing, 37 soft bouncing); 33 de deschideri ale e-mail-ului (ceea ce nu presupune si citirea acestuia de catre destinatar) si 0 RASPUNSURI.

Chiar daca nu au primit nici un raspuns, colegii de la APTI au trecut la o noua incercare de dialog cu parlamentarii: scrisori prin posta. De data aceasta, subiectii au fost doar deputatii (dintr-un motiv pragmatic – legea fiind de interes pentru Camera Deputatilor).  Asadar, 322 de scrisori. Rezultatele: 21 dintre acestea s-au reintors la expeditor (adresele postale culese de pe site-ul Camerei Deputatilor nefiind valide, cred autorii experimentului); la restul de 301 s-au primit trei raspunsuri, toate off-topic, unul prin telefon si doua prin scrisori.

 

2. Despre utilizarea instrumentelor de social media de catre parlamentari, ne-au povestit baietii de la Standout /Facebrands (www.standout.ro)

Ei au realizat un infografic (mai jos) bazat pe raspunsurile la cele patru intrebari pe care si le-au pus:

  • cati parlamentari au pagina online proprie  (blog /site);
  • cati dintre acestia au  actualizat ultima data pagina proprie;
  • cati parlamentari sunt prezenti in social media;
  • cand au actualizat ultima data contul de social media;

Rezultatele sunt foarte interesante si in acest mic studiu. Pe scurt:

  • 45,79% dintre parlamentari au un blog sau un site;
  • dintre acestia circa 109 nu si-au mai actualizat pagina proprie in 2012;
  • 24 % au cont de Facebook, 9,7% cont pe Twitter si 29% un blog;
  • cat priveste actualizarea conturilor pe social media, parlamentarii nostri sunt destul de activi in 2012: 83% din cei care au Facebook si 66% din cei care au Twitter posteaza din cand in cand cateceva.

Acum, sa nu va ganditi ca sunt postate articole sau mesaje chiar de catre parlamentari, ci e posibil sa fie degetele inspirate ale asistentilor. Dar tot este bine: chiar daca baietii de mai sus nu au facut si o cercetare pe raspunsul lor prin conturile de social media, ma gandesc ca, poate, in viitor, vor avea timp si resurse sa extinda cercetarea si pe social media. Cine stie, poate descoperim ca alesii nostri sunt mai activi pe facebook decat off-line.

Poate ca este o noua etapa in comunicarea parlamentari – cetateni, una in care porumbelul mesager costa prea mult in a fi antrenat in astfel de actiuni sau mesajele electronice au intrat in era desueta.

Deci, dragi cititori, eu propun sa mutam Parlamentul pe Facebook si Twitter daca nu-i gasim pe mijloacele traditionale electronice!

 

Materiale resursa via Bogdan Manolea (APTI):

Infografic: http://i.imgur.com/XfyHl.png

Prezentare rezultate brute:

http://www.slideshare.net/bmanolea/cum-sa-nu-contactezi-un-parlamentar-roman

Poza scrisori returnate:

http://www.flickr.com/photos/77681434@N00/6861860858/in/photostream/

http://www.Hartapoliticii.ro

Baza de date politicieni: http://Agenda.grep.ro (toate datele sunt libere – pot

fi exportate usor, licenta libera)

Scrisoarea trimisa prin email si snailmail:

http://apti.ro/sites/default/files/Opinie-ong-lege-date-trafic.pdf

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s