Romania reinventeaza roata. Roata justitiei.


Romania este un stat de drept sau, mai degraba, era! Teoretic si constitutional, avem un stat de drept. Practic, insa, ca urmare a ultimelor evenimente legate de adoptarea Codului Civil, „statul de drept” risca sa-si piarda valoarea si intelesul practic, din moment ce justitia din Romania se pregateste sa stearga tot si s-o ia de la capat.

O noua „revolutie” a inceput pe de 24 mai 2011. A fost adoptata Legea 287/2009, legea de punere in aplicare a celui mai important si complex din cele patru coduri: Codul Civil.

Chiar daca studiile de impact nu au fost inca finalizate (deschide comunicatul MJ), Ministerul Justitiei, Parlamentul si Presedintia, au decis fulgerator ca de la 1 octombrie acest Cod sa intre in vigoare, cu toate riscurile pe care le presupune acest lucru.

Cu o mare satisfactie, Ministrul Predoiu declara, pe 24 mai, ca „adoptarea de catre Parlament a Legii pentru punerea in aplicare a Noului Cod Civil si intrarea acestuia in vigoare la 1 octombrie 2011 implineste peste 14 ani de eforturi continue pentru innoirea si modernizarea codurilor fundamentale ale Romaniei. Legea a fost adoptata cu 281 voturi pentru si o singura abtinere, ceea ce inseamna ca in jurul acestui proiect a fost realizat un consens politic remarcabil. Noile coduri fundamentale ale Romaniei demonstreaza ca societatea romaneasca isi poate asuma proiecte institutionale de anvergura”.

La care 14 ani de eforturi, mai bine zis la care „eforturi” se referea domnul ministru, nu stim! Nu stim nici cum i-a demonstrat „societatea romaneasca” ca isi poate asuma proiecte institutionale de anvergura atat timp cat aceasta, in 2009, nu a fost consultata si nici implicata ?!

Interesanta a fost pozitia imediata a Consiliului Superior al Magistraturii:

„Cunoscand realitatile sistemului judiciar si constient de consecintele intrarii premature in vigoare a celorlalte trei coduri (procedura civila, penal si procedura penala), CSM se pronunta in mod ferm in sensul stabilirii unei date de intrare in vigoare a acestora in anul 2012, intr-un termen rezonabil de la finalizarea studiului de impact, pentru a implementa masurile de pregatire a sistemului judiciar din punct de vedere al asigurarii pregatirii profesionale a magistratilor, identificarii si alocarii resurselor umane, financiare si logistice necesare sistemului judiciar, inclusiv pentru a efectua ajustarile structurale necesare”, se arata intr-un document al CSM remis redactiei AvocatNet.ro.

La aceasta ora, se pare ca pozitia CSM-ului nu a contat. Nu a contat nici pozitia Comisiei Europene din februarie a.c.

Conform ultimului raport intermediar de monitorizare pe justitie (mecanismul de cooperare si verificare – MCV) se arata ca: „pentru a consolida dinamismul reformei care a fost reinvigorat, Romania ar trebui sa se axeze pe pregatirea temeinica in vederea punerii in aplicare a noilor coduri si ar trebui, de asemenea, sa dispuna revizuirea cuprinzatoare a modului de functionare a sistemului judiciar, pentru a sprijini punerea in aplicare a ajustarilor structurale suplimentare care se impun si a investitiilor necesare pentru a asigura celeritatea, calitatea si consecventa procesului judiciar.”

„Caruta” cu cele patru coduri merge mai departe cu riscul de a da peste cap un intreag mecanism juridic

Cum isi poate inchipui domnul ministru ca, in mai putin de patru luni, schimbarile, atat de ordin legislativ cat si administrativ impuse de noul Cod Civil, pot fi puse in aplicare, in absenta studiilor de impact, a pregatirii anterioare a sistemului judiciar (logistic, material, uman) sau a pregatirii profesionale a magistratilor?

Cum isi poate inchipui domnul ministru ca in vacanta / concediul de doua luni (1 iulie – 1 septembrie) judecatorii vor lectura sau discuta in breasla prevederile noului Cod pentru a fi pregatiti, macar la nivel de informatie, astfel ca de la 1 octombrie sa-l puna in aplicare? Si asta cu atat mai mult cu cat noul Cod inca nu a fost republicat, altfel spus, si daca ar vrea sa citeasca in concediu nu ar avea ce. Or toate intarzierile din instantele romanesti sunt cauzate de faptul ca, pana acum, judecatorii au citit si contemplat in taina asupra noilor coduri?

Codul de la cap se-mpute!

In primavara anului 2009, mai multe organizatii de tip watch-dog au lansat una din cele mai ample campanii din anii ’90 incoace. Campania „Opriti Codurile!” isi propunea informarea opiniei publice asupra deficientelor din proiectele de celor patru coduri aprobate de Guvernul Romaniei si transmise spre adoptare Parlamentului: Civil, Penal, de Procedura Civila si de Procedura Penala.

Timp de cateva luni, ONG-urile au organizat dezbateri, conferinte de presa, au trimis scrisori Presedintelui, Guvernului, dar si membrilor Parlamentului pentru a opri procesul de adoptare a acestora si au insistat pe retrimiterea codurilor la Guvern in vederea discutarii cu toti factorii interesati.

Se atragea atentia, la vremea aceea, ca elaborarea acestor acte normative nu trebuie sa fie un demers pur tehnic, ci trebuie sa reflecte prioritati fundamentale ale societatii romanesti, prioritati ce nu pot fi exprimate si luate in considerare in lipsa unei dezbateri publice autentice.

Din pacate, demersurile organizatiilor s-au lovit de un zid format de membrii Guvernului si de o majoritate parlamentara. Din cauza ca nu au reusit sa readuca Codurile la Guvern, organizatiile, fiecare pe domeniul de interes, au participat la discutiile din Parlament incercand sa introduca, intr-o forma sau alta, propunerile lor.

Prin aceste ultime actiuni, unitare de altfel, Campania „Opriti Codurile!” s-a stins incetul cu incetul, recunoscandu-si cumva neputinta de a lupta cu politicul pe acest subiect.

Totusi, chiar daca Campania nu si-a atins scopul final, acela de a opri introducerea codurilor in Parlament, aceasta si-a facut simtita efectele prin diseminarea de informatii, prin reactiile publice, creand un interes in randul factorilor implicati si pastrand subiectul pe agenda publica.

A urmat un an 2010, tacut pe acest subiect, atat pentru ONG-urile implicate cu patos in proces, cat si pentru Ministerul Justitiei, initiatorul asa-zisei reforme judiciare, si pentru Parlament.

Cele doua institutii – Guvernul, prin Ministerul Justitiei si Parlamentul, au lucrat in taina, pregatind cumva terenul „revolutiei din sistemul juridic”.

Promisiune pre-electorale

Punem degetul pe plagile justitie si rememoram promisiunile facute de Guvern in documentul Programul de guvernare 2009-2012 si sa analizam impreuna cat de mult a respectat capitolul IV Justitie si Anticoruptie:

“Unul din obiectivele fundamentale ale sistemului judiciar ramane adoptarea codurilor de procedura si implementarea celor patru coduri. Pentru implementarea codurilor sunt necesare urmatoarele masuri prealabile:

–      finalizarea dezbaterilor parlamentare pentru aprobarea proiectelor de coduri de procedura civila si penala, asigurand respectarea si echilibrul drepturilor fundamentale in spiritul Conventiei Europene a Drepturilor Omului;

–      elaborarea unei legi (legilor) de punere in aplicare a celor patru coduri;

–      elaborarea unor studii de impact ale aplicarii codurilor, pe baza carora sa se poata evalua daca este oportuna implementarea lor simultana sau etapizata, mai intâi codurile penal si procedura penala, apoi civil si procedura civila;

–      evaluarea capacitatilor logistice ale sistemului judiciar pentru implementarea codurilor;

–      imbunatatirea bazei logistice a sistemului judiciar si a resurselor umane.”

Prin urmare, cum poti implementa Codul Civil atata timp cat studiile de impact nu sunt finalizate, cat nu a fost facuta o evaluare a capacitatilor logistice ale sistemului juridic, cat nu a fost format personalul din sistem?

Si, pana la urma, care este graba in intrarea in vigoare a acestor patru coduri? Raportul MCV nu pune presiune pe Romania, chiar indeamna la o planificare in pasi mici si structurata, angajatii din sistemul judiciar nu se grabesc, propunand si ei o perioada tampon de cel putin 1 an calendaristic, partidele de opozitie nu sunt interesate de subiect, iar cetatenii – beneficiarii directi, din cauza lipsei de informatii, nu cunosc masurile Ministerului de Justitie.

Singurele evenimente importante ce vor avea loc in Romania incepand cu anul 2012 sunt alegerile locale, parlamentare  si prezidentiale.

Cat priveste campania „Opriti Codurile!”, consideram ca, in aceste momente, organizatiile membre ale Coalitiei din 2009 ar trebui sa lucreze, impreuna, nu pentru a stopa codurile (caci ar fi inutil), ci pentru a cere amanarea intrarii intempestive in vigoare a acestora, astfel incat sa existe suficient timp ca structurile din sistemul juridic sa se recalibreze si reformeze.

In concluzie, 2011 se pare ca va reprezenta un nou inceput pentru justitia din Romania. Sau poate este doar o pregatire pentru anul 2012. Si nu ne mai gandim la alegeri, ci la sfarsitul lumii.

Cititi si pozitia lui Adrian Neacsu –membru CSM, postata pe site-ul contributors.ro (http://www.contributors.ro/administratie/despre-data-intrarii-in-vigoare-a-noilor-coduri/)

O părere la “Romania reinventeaza roata. Roata justitiei.”

  1. nu va suparati dar se tot vorbeste de pregatirea judecatorilor si, sincer am vazut judecatori care nu stiu sa judece dupa codul in vigoare din 1968, si sunt in bransa de ani buni de zile. Parerea mea este ca adevaratii judecatori nu au nevoie de 5 ani sa invete un cod, avand in vedere ca acesta le usureaza munca, iar celor care nu fac fata sa se lase de meserie ca pana la urma au legea publicata de aproape 2 ani si normal ar fi fost macar din curiozitate sa o studieze.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s