Cum a respins CNI o propunere utila a organizatiilor neguvernamentale?


Autor: Radu Nicolae, Centrul de Resurse Juridice

Un val de propuneri si planuri ambitioase au aparut imediat dupa ce Senatul Romaniei a stabilit noua componenta a Consiliului National de Integritate (CNI) si dupa ce Consiliul si-a ales presedintele. Noul presedinte al CNI, doamna Cynthia Carmen CURT a propus adoptarea de catre CNI a unei strategii care sa ghideze, In mod profesionist, activitatea Consiliului.

Aceasta propunere a fost votata in unanimitate de membri CNI In sedinta din 08 noiembrie 2010 si s-a constituit un grup tehnic de lucru. La sedinta din 22 noiembrie s-a discutat pe marginea unui plan ambitios de strategie: analiza diagnostic (SWOT), plan de actiune atasat strategiei etc. Din pacate grupul tehnic de lucru s-a dovedit nefunctional.

In sedinta CNI din 14 decembrie 2010 discutia a fost amanata pana pe 18 ianuarie 2011. In aceasta perioada, CNI nu a facut public niciun proiect de strategie. Nici reprezentantul societatii civile In CNI nu a primit vreo varianta a documentului. Propunerea nu a fost supusa dezbaterii publice. Cu toate acestea, in sedinta CNI din 18 ianuarie 2011 a fost Inaintata o propunere de „Document strategic privind activitatea Consiliului National de Integritate (CNI)”. In urma unor discutii sumare, Documentul a fost votat in unanimitate de membrii CNI.

CRJ, reprezentantul organizatiilor societatii civile in CNI si alte cinci ONG-uri au considerat ca procesul de adoptare a acestui document nu a respectat cele mai bune practici de transparenta decizionala si consultare. Aceasta deficienta de consultare a avut consecinte vizibile in calitatea Documentului: stabilirea unei viziuni si misiuni limitate a CNI, elaborarea deficitara a obiectivelor si prioritatilor, neconcordante legale etc.

In data de 24.01.2011, sase ONG-uri au semnalat toate aceste deficiente printr-o scrisoare deschisa adresata CNI si au solicitat revizuirea viziunii, misiunii si a obiectivelor prin lansarea unei dezbateri publice asupra modificarilor, in concordanta cu principiul transparentei.

In sedinta CNI din data de 01.02.2011 s-a discutat pe marginea solicitarii ONG-urilor. Membrii CNI au criticat tonul imperativ al scrisorii ONG-urilor dar l-au mandatat pe reprezentantul organizatiilor societatii civile in C.N.I, domnul Codru Vrabie, sa elaboreze impreuna cu ONG-urile un set de propuneri de modificare a Documentului strategic, pana la sedinta C.N.I. din luna martie 2011. CRJ si reprezentantul societatii civile in CNI au lansat o invitatie larga ONG-urilor de a participa la procesul de imbunatatire a Documentului strategic al CNI.

Au avut loc mai multe Intalniri si consultari intre ONG-urile care au raspuns invitatiei (ActiveWatch – Agentia de Monitorizare a Presei, Asociatia Nationala a Birourilor de Consiliere pentru Cetateni, Asociatia Pro Democratia, Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale, Transparency International Romania). In final, propunerile organizatiilor societatii civile au fost transmise CNI In data de 18.02.2011, insa acestea nu au fost inscrise pe ordinea de zi a CNI, cu toate insistentele reprezentantului societatii civile.

Astfel, CNI nu a dezbatut in sedinta din 03.03.2011 propunerile primite. Dupa aceasta sedinta, la insistentele reprezentantului organizatiilor societatii civile in CNI, propunerile ONG-urilor, desi nu au fost nici acum Inscrise pe ordinea de zi, au fost discutate la sedinta CNI din data de 07 aprilie 2011. Din considerente formale (sunt prea multe modificari, strategia este deja tradusa In limba engleza, modificarile tin prea mult cont de lege etc), propunerile ONG-urilor au fost respinse.

Problema, in esenta, nu este aceea ca au fost respinse, ci ca acest lucru s-a Intamplat fara o dezbatere. ONG-urile propuneau o agenda prea ambitioasa si stabileau pentru CNI un rol mai important decat rolul pe care si-l asuma acum membri CNI. Acesta este paralizat de sase luni de incapacitatea de a demara procedurile legale In vederea alegerii vicepresedintelui ANI. CNI este paralizat de incapacitatea de a isi asuma un punct de vedere in privinta acuzatiilor de incalcare a independentei operationale a ANI, desi CNI si-a asumat in trecut asemenea pozitii in cazul Alice Draghici si a stabilit acest gen de actiuni ca prioritare in Documentul strategic ramas acum definitiv.

CNI este paralizat de sase luni de incapacitatea de a lua pozitie fata de managementul defectuos al ANI, constatat definitiv si irevocabil de Curtea de Conturi, si fata de preluarea de facto a exercitarii conducerii Agentiei de catre alte persoane decat cele numite de Senatul Romaniei. CNI este paralizat de incapacitatea de a analiza critic strategia ANI. CNI este paralizat de incapacitatea de a reactiona atunci cand recomandarile pe care le emite sunt ignorate. si lista poate continua.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s