POS DRU – ultima reduta


Autor: Irina Zamfirescu

Multe costume sobre, alb si negru non-culori vestimentare preponderente, un ton sumbru si glumite protocolaro-formale la cafeaua de dinaintea dezbaterii. Un amestec bizar de ong-isti, sindicalisti si membrii ai aparatului administrativ – o intalnire de lucru binevenita, cu un subiect de discutie foarte arpins: Fondul Social European sau cum sa deblocam POS DRU.

POS DRU sufera de ocluzie institutionala si se pare ca societatea civila, beneficiarul principal al acestui program, este medicul proctolog al autoritatii de management. Scuzata fie-ne metafora, dar situatia este suficient de grava cat sa ne justifice disperarea semantica. Ne-am intalnit pentru a-i cobori din turnul de fildes si a-i aduce cu piciorele in mocirla birocratica in care suntem impotmoliti. Nu vom face aici un brief al intalnirii de ieri –pentru o sinteza accesati http://www.afaceripublice.ro. Si nici analiza detaliata, nici de proces si nici de discurs – nu suntem nici hermeneuti si nici protocronici ai derularii fondurilor in Romania. Alegem sa punctam elemente ale discutie in care (da, admitem cu rusine) am pufnit amuzati si, uitandu-ne retroactiv inspre dezbatere, deznadajduiti.

Dna. Zevedei continua sa fie personajul central al povestii. In definitiv, nu noi am plasat-o in axis mundi dambovitean al fondurilor europene. Noi doar gravitam in jurul ei, nevoiti fiind.

  1. Principala problema identificata de beneficiari a fost lipsa unui ofiter de proiect. Traducand, cand exista o problema de implementare, singura puncte comunicationala este un telefon de tip dispecerat unde, la problema semnalata, raspunsul este sec si redundat – un citat din ghidul beneficiarului pe care implementatorul il are printat in minim 2 copii. Multumim, stim. Haideti sa trecem dincolo de text. Raspunsul dnei. Zevedeti: „nu putem face public acest nume pentru ca ofiterul va fi in pericol: va fi sunat zi si noapte, va fi asaltat cu mailuri si scrisori”. Iata o prima ipostaziere a beneficiarului: un personaj demonic, un hartuitor spumegand pe urmele bietului functionar. Sau beneficiarul-individ ce isi cauta un prieten si care are multe minute incluse si nopti de insomnie acute in care sa redacteze epistole electronice. Plusand, a fost inaintata ipoteza absurda a bunei credinte. Reactia dnei. „pe ce va bazati cand afirmati ca beneficiarul poate da dovada de buna credinta?”.  Firesc, romanele lui Terry Pretcher si un indelungat sezon de Star Trek, un SF al generatiilor noastre. Mult mai realista, precauta si eficienta pare a fi paradigma actuala a prezumtei de rea vointa.
  2. In urma cu aproximativ o luna, aceeasi gasca de ONG-isti si sindicalisti au trimis o scrisoare dlui Boc. Ca reactie, si printre multe alte promisiuni ale dlui Prim Ministru (denumite institutional angajamente), a fost completarea schemei de personal aflate in subordinea dnei. Zevedei. Entuziasmul dnei. a fost cuantificat in cifra 15. Carevasazica, dl. Boc cedeaza in fata presiunilor sau poate intelege deficitul de personal (oricare dintre aceste ipoteze ne bucura in economia cauzei noastre), insa primeste o cerere de angajare a 15 noi persoane. Raspunsul dnei Zevedei: „este criza. Nu putem face angajari in aparatul de stat”. Oare dna. Zevedei nu face niciodata piata? Negocierea se poarta intotdeauna in beneficiul persoanei ce initiaza tranzactia. Sunt necesari 100 de noi angajati? Regulamentul nescris al negotului spune ca trebuie ceruti 200 si se vor da 50. Poate este decenta exagerbata: auzind discursul repetitivo-obsesiv al crizei, a ajuns la urechile domniei sale cum ca da bine sa fie precauta si sa luati masuri nepopulare.
  3. Dna. Zevedei ne cere ingaduinta. Oamenii din subordinea dumneaei nu sunt specialisti in legislatie, financiar etc. Nu pot sa isi dea cu parerea ori interpreta litera si regulile, si aici vorbim de orice univers in care literele si regulile se aplica. Confuzia se generalizeaza cand dna. Zevedei ne spune ca beneficiarii nu sunt clienti. Pai un client este definit de o relatie contractuala. Taman ceea ce orice beneficiar incheie cu institutia reprezentata de dumneavoastra. Iar statutul de client ne dadea confortul unor cutume sociale: respect si responsabilitate. Mai mult, daca domnii din POS DRU nu sunt experti, care este statutul lor? Ne gandim sa punem de o afacere: sa ii invatam noi cum e cu fondul si formele derularii unor proiecte. Dupa care ne asezam din noi, cumintei, la celalalt capat al firului.

Ar mai fi de povestit, insa sa nu neindreptatim pe nimeni. Haideti sa aducem in discutie si pe domnul Meleca. Daca beneficiarului i se da optiunea unui act aditional pentru a semnala intarzieri, de ce autoritatea sa nu detina acelasi drept / privilegiu? Argumentul acesta este in spiritul egalitatii pe care il promovam si incurajam. Deci daca e sa fie egalitate, sa fie de ambele parti. Insa argumentul este sinuos si se infunda dramatic: daca intarzierile reclamate de noi sunt cauzate de intarzierile deconturilor pe proiectele derulate din fonduri europene, bag seama ca acest privilegiu este unilateral si dicteaza relatia pe tot parcursul proiectului.

Cele de mai sus sunt, intr-adevar, probleme de forma si nu de fond. De fond ne ocupam institutional. Insa in ceea ce priveste pleiada de argumente care sa justifice actuala dinamica a relatiei dintre beneficiari si POS DRU trebuie sa admitem ca este dezarmanta. Putem spera, intr-o cheie fabulo-fantastica, la o societate schimbata structural (!) in anii ce vor urma. Insa, realitatea de azi aproape ca ne garanteaza ca anumite structuri vor ramane pe veci devotate rigiditatii si ineficientei.

O părere la “POS DRU – ultima reduta”

  1. Dna Zevedei, daca oamenii din subordinea dvoastra nu sunt experti in legislatie, financiar, etc presupun ca beti foarte multa cafea?! Care este criteriul care sta la baza angajarii acestora? Imi este greu de crezut ca doar abilitatile acestora a pregati cafeaua „sefei”!
    Iar, stimata dna Zevedei, sa incercam sa iesim din sfera comunismului in care conceptul de „client” era practic inexistent. Va anunt va beneficiarii fondurilor pe care le manageriati sunt clienti (nu pacienti, nu cersetori, nu concurenti)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s