Cate milioane de euro costa prietenia domnului ministru Ilie Sarbu?


Nota: azi, 24 iunie,  am primit informatia conform careia licitatia a fost anulata. Multumim celor care s-au sesizat

L-a dat afara acum 7 ani. S-a impacat cu prilejul a 32 milioane de euro. Asta este povestea.

Pentru cei cu mai mult timp la dispozitie, am putea adauga cateva detalii. A fost o licitatie la Ministerul Agriculturii. Suma o stiti. De banii astia ar fi nevoie sa infiintezi si sa sustii, de-a lungul a 7 ani, o Retea Nationala de Dezvoltare Rurala. O retea care sa functioneze ca un urias facilitator pentru absorbtia fondurilor europene destinate agriculturii. Cu alte cuvinte, o activitate frumoasa, la sfarsitul careia privesti inapoi si spui cu mandrie – uite, nu mi-am rupt oasele degeaba de banii astia. Uite ce retea frumoasa am creat. O retea prin care trec restul de cateva sute de milioane de euro, nu-i asa? La licitatia asta s-a infipt un soi de castigator din oficiu – o mega firma specializata pe acest gen de activitate, care are in pedigree dezvoltarea unei retele la nivelul Italiei si, mai mult, una mare la nivelul intregii Uniuni Europene. Dar in Romania, stiti bine, nu tine cu smecherii de-astea. La noi a castigat o firma spaniola – Innovacion i dessarrollo local (IDEL) – o firma care e specializata in „creativitate, flexibilitate si experienta”, servicii pe care le ofera la nivel global, oricui, in particular guvernelor. Pe site-ul firmei http://www.idelsl.com/idel11.asp nu exista nici o referire la vreun program rural, singura retea vizibila este una de centre de acces public la internet. evident, in Spania. E foarte bine asa, de ce sa repetam greselile UE, hai sa lasam un nou venit sa-si exerseze creativitatea. Ideal ar fi fost sa aiba macar o legatura cu Romania, ca e greu sa lucrezi cu taranii din Afumati dintr-un internet cafe pentru tarani spanioli. Ei bine, spaniolii dispun de o asemenea legatura.
Adevaratul castigator este: domnul Stefan Mitrache, fost sef al Directiei de implementare SAPARD in perioada in care ministru la agricultura era Ilie Sarbu. Unul dintre meritele domnului Sarbu a fost, de altfel, faptul ca a reusit sa-l dea afara pe domnul Mitrache, pe care l-a descoperit administrator in sapte firme de consultanta – recte in plin conflict de interese. Descoperirea asta s-a petrecut oarecumva sub presiunea procurorilor anticoruptie care tocmai o arestasera pe subalterna domnului Mitrache, Florica Dinculescu – sefa departamentului antifrauda – pentru suspiciune de frauda. Ei bine, domnul Mitrache apare in oferta spaniolilor – sau ce-or mai fi astia, ca pe site-ul lor nu exista nici un contact in afara de un e-mail – ca expert-cheie. Ce-i drept, expert e, mai ales daca nu e sub cheie. Mai trimite azi un ministru un buchet de flori cuiva ca sa repare o veche neintelegere? Nu-i mai frumos un cadou de 32 de milioane de euro? Cu atat mai mult cu cat fostul angajat se intoarce in calitate de urias consultant chiar pentru minister. El e adevaratul castigator, spaniolii exista – zicem noi – doar de fatada. De ce credem ca i s-a facut cadou contractul asta? La deschiderea ofertelor, cea mai scumpa a fost a asa zisilor spanioli: 108.364.828 RON. Dupa deschiderea ofertelor, insisi evaluatorii ministerului au avut o corespondenta cu Inovativii hispanici si le-au cerut permisiunea sa rectifice niste erori aritmetice din buget. Dupa care au anuntat ca oferta li s-a ieftinit la 101.208.480 RON, adica s-a redus cu aproape 2 milioane de euro. Nu stiu daca e limpede: ministerul i-a cerut voie unui ofertant sa-i imbunatateasca oferta ca sa poata castiga licitatia. Dupa ce s-au vazut cu pretul nou in caruta, evaluatorii au reusit sa acorde punctaj maxim la TOTI parametrii calitativi de evaluare. Ca sa fie clar ca Sarbu love Mitrache.

Nota:
interventia evaluatorilor in cazul descris semnaleaza o serioasa problema la nivelul legislatiei. Iata articolul in baza caruia interventia are aparenta de legalitate.

HG 925/2006 (HOTARARE pentru aprobarea normelor de aplicarea prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii)

(3) În cazul în care ofertantul modifica, prin raspunsurile pe care le prezinta, continutul propunerii financiare, oferta sa va fi considerata neconforma, cu exceptia situatiei prevazute la art. 80 alin. (2).
Art. 80. –  (1) Comisia de evaluare are dreptul de a corecta erorile aritmetice numai cu acceptul ofertantului. In cazul in care ofertantul nu accepta corectia acestor erori, atunci oferta sa va fi considerata neconforma.
(2) Erorile aritmetice se corectează dupa cum urmeaza:
a) dacă exista o discrepanta intre pretul unitar si pretul total, trebuie luat in considerare pretul unitar, iar pretul total va fi corectat corespunzator;

Aceasta solutie normativa permite corectarea netransparenta (efectuata in absenta celorlalti competitori) a unei erori aritmetice de 7.156.384 RON (aproape 2 milioane de euro). Pentru un candidat la o activitate de management o eroare de dimensiunea asta ar trebui sa devina motiv de descalificare. Problema prezinta un important risc potential de pervertire a licitatiilor. Propunem Guvernului o reevaluare a HG sub aspectul acestui articol.

Mircea Toma,
presedinte Agentia de Monitorizare a Presei – Active Watch

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s