Nu putem cheltui nici bani luaţi pe jumătate gratis Transporturile şi Administraţia, singurele ministere care nu au luat niciun euro din fondurile UE


sursa: gandul.info

Transporturile dispun de 4,3 miliarde de euro de la UE până în 2013. Proiectele din fonduri UE aprobate pentru ministerul lui Berceanu au o valoare totală de 74 de milioane de eur

Din momentul aderării până la finele lunii martie România a beneficiat efectiv (incluzând şi cofinanţarea statului) de circa 935 de milioane de lei (217 milioane de euro) din fondurile UE în valoare totală de aproape 30 de miliarde de euro, adică mai puţin de 1% din totalul disponibil din 2007 până în 2013.

Dacă este vorba strict despre banii plătiţi doar din cofinanţarea UE, cifra scade cu circa 50%. Cifra de 217 milioane de euro (la un curs de 4,3 lei/euro) este valoarea totală a plăţilor efectuate pe proiecte UE, valoarea proiectelor aprobate fiind de puţin peste 2,7 miliarde de euro, la nivelul tuturor ministerelor care au acces la fondurie structurale ale Uniunii, conform datelor ministerului de Finanţe. Conform normelor UE, proiectele aprobate până în 2013 pot fi plătite din banii fondurilor europene până în 2015 (regula „n+2”). Per total, gradul de cofinanţare al UE este de 30-50%, diferenţa fiind asigurată fie de către stat fie de către beneficiarul respectivului proiect.
Singurele ministere care nu au plătit până acum niciun euro de la UE pentru lucrările unui proiect finanţat prin fondurile structurale sunt Transporturile şi Administraţia.
Mai mult decât atât, în cazul ministerului condus de Radu Berceanu situaţia este cu atât mai gravă cu cât valoarea proiectelor aprobate abia trece de 74 de milioane de euro, în condiţiile în care Transporturile pot accesa, prin Programul Operaţional Sectorial de Transporturi (POS-T), peste 4,3 miliarde de euro, dintre care 1,3 miliarde de euro revin perioadei 2007-2009. Exceptând POS-T, cifrele includ atât banii de la UE, cât şi cofinanţarea dată de statul român.
Situaţia pare cu adevărat dezastruoasă din moment ce majoritatea economiştilor, locali şi străini, susţin că absorbţia fondurilor europene, în special cele destinate construcţiei sau reabilitării infrastructurii, pot aduce o creştere economică suplimentară de 0,5% până la 2% din PIB, fără a lua în calcul crearea a mii sau zeci de mii de noi locuri de muncă.
La polul opus se află ministerul Economiei, care a efectuat plăţi în valoare totală de circa 93 de milioane de euro, urmat de Mediu, cu plăţi efective din banii UE de puţin peste 68 de milioane de lei. După numărul de proiecte depuse, pe primul loc în top se clasează Ministerul Economiei, prin Programul Operaţional Sectorial (POS) Creşterea Competitivităţii Economice, cu peste 3.000 de proiecte depuse, urmat de Ministerul Muncii, cu 2.845 de proiecte depuse.
Per total, în România s-au depus din 2007 până în martie 7.738 de proiecte, ditre care au fost aprobate puţin peste 1.100. Dintre acestea, numai pentru 626 s-au semnat contracte sau decizii de finanţare.

Dacă este vorba strict despre banii plătiţi doar din cofinanţarea UE, cifra scade cu circa 50%. Cifra de 217 milioane de euro (la un curs de 4,3 lei/euro) este valoarea totală a plăţilor efectuate pe proiecte UE, valoarea proiectelor aprobate fiind de puţin peste 2,7 miliarde de euro, la nivelul tuturor ministerelor care au acces la fondurie structurale ale Uniunii, conform datelor ministerului de Finanţe. Conform normelor UE, proiectele aprobate până în 2013 pot fi plătite din banii fondurilor europene până în 2015 (regula „n+2”). Per total, gradul de cofinanţare al UE este de 30-50%, diferenţa fiind asigurată fie de către stat fie de către beneficiarul respectivului proiect.

Singurele ministere care nu au plătit până acum niciun euro de la UE pentru lucrările unui proiect finanţat prin fondurile structurale sunt Transporturile şi Administraţia.

Mai mult decât atât, în cazul ministerului condus de Radu Berceanu situaţia este cu atât mai gravă cu cât valoarea proiectelor aprobate abia trece de 74 de milioane de euro, în condiţiile în care Transporturile pot accesa, prin Programul Operaţional Sectorial de Transporturi (POS-T), peste 4,3 miliarde de euro, dintre care 1,3 miliarde de euro revin perioadei 2007-2009. Exceptând POS-T, cifrele includ atât banii de la UE, cât şi cofinanţarea dată de statul român.

Situaţia pare cu adevărat dezastruoasă din moment ce majoritatea economiştilor, locali şi străini, susţin că absorbţia fondurilor europene, în special cele destinate construcţiei sau reabilitării infrastructurii, pot aduce o creştere economică suplimentară de 0,5% până la 2% din PIB, fără a lua în calcul crearea a mii sau zeci de mii de noi locuri de muncă.

La polul opus se află ministerul Economiei, care a efectuat plăţi în valoare totală de circa 93 de milioane de euro, urmat de Mediu, cu plăţi efective din banii UE de puţin peste 68 de milioane de lei. După numărul de proiecte depuse, pe primul loc în top se clasează Ministerul Economiei, prin Programul Operaţional Sectorial (POS) Creşterea Competitivităţii Economice, cu peste 3.000 de proiecte depuse, urmat de Ministerul Muncii, cu 2.845 de proiecte depuse.

Per total, în România s-au depus din 2007 până în martie 7.738 de proiecte, ditre care au fost aprobate puţin peste 1.100. Dintre acestea, numai pentru 626 s-au semnat contracte sau decizii de finanţare.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s