Transporturile au cheltuit 0,1% din fondurile UE pentru calea ferată


sursa: www.cotidianul.ro

Cu cei 300.000 de euro s-au realizat hărţi cu zgomotul făcut de trenuri. Mai avem de cheltuit 2,5 miliarde de euro.
 
Lipsa proiectelor poate priva CFR-ul de 2,5 miliarde de euro
Lipsa proiectelor poate priva CFR-ul de 2,5 miliarde de euro

Ministerul Transporturilor a reuşit în cei doi ani scurşi de la aderarea României la UE să absoarbă fonduri structurale destinate căii ferate cu o valoare de 300.000 de euro, în condiţiile în care UE pune la dispoziţie 2,5 miliarde de euro, a spus ieri Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Feroviare din România, în cadrul unui seminar destinat infrastructurii şi transporturilor feroviare. Fondurile structurale pot fi folosite până în 2015, după care, dacă nu sunt folosite, sunt retrase de către UE. Proiectul unicat presupune întocmirea unor hărţi cu zgomotul trenurilor şi montarea unor panouri antifonice în zonele indicate de aceste hărţi.

Oficialii Ministerului Transporturilor au ajuns chiar ei să facă haz de necaz atunci când vorbesc de performanţele scăzute ale României de a absorbi banii puşi gratis la dispoziţia noastră de către UE.

Dezinteresul acordat sectorului feroviar după 1990 se vede acum în teren. “Dacă în 1990 viteza medie era de 120 de kilometri la oră, acum aceasta este 60-80 de kilometri pe magistrale şi de 60 de kilometri pe liniile principale, faţă de 80 de kilometri la oră atunci. Dorim să reajungem la aceste viteze”, spune Axinia. Potrivit lui Ştefan Roşeanu, 38% dintre liniile care erau programate pentru reparaţii zac stricate, 60% dintre poduri la fel, 67 dintre cele 170 de tunele sunt în aceeaşi stare, iar 95% dintre gări trebuie renovate. Puţinele modernizări ale parcului rulant au fost de formă.

“Am ajuns să modernizăm inclusiv un automotor din 1930. Deseori, modernizările de vagoane au semnificat înlocuirea becurilor cu neoane, a băncilor de lemn cu altele din material textil”, spune Axinia. “Modernizarea Coridorului IV o licităm de ani de zile, iar cea a Coridorului IX (Constanţa-Bucureşti-Braşov-Curtici şi, respectiv, Bucureşti-Iaşi – n.red.) o mutăm dintr-un exerciţiu bugetar în altul”, completează Ştefan Roşeanu. Potrivit lui Constantin Axinia, cauza acestei situaţii este faptul că după 1990 statul a acordat o atenţie deosebită infrastructurii rutiere, în detrimentul celei feroviare. La finele anului trecut, CFR SA, societatea care gestionează calea ferată, înregistra datorii de 1,9 miliarde lei la bugetul statului, Electrica, precum şi la diverşi furnizori de materiale şi servicii.

Pentru îndreptarea acestei situaţii, subsecretarul de stat propune adoptarea unor măsuri, precum plata salariilor CFR de la bugetul de stat, principala sursă de venituri, respectiv taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) urmând să fie folosită pentru modernizarea căilor ferate, eliminarea accizelor din preţul motorinei destinate uzului feroviar, renunţarea la separaţia linii interoperabile-neinteroperabile, ultimele destinate închirierii către operatorii feroviari privaţi.

Cât priveşte concedierile care vor fi făcute la societăţile de cale ferată anunţate de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, Constantin Axinia a declarat că acestea vor privi în principal eşaloanele intermediare, nu funcţiile de bază. Negocierile cu sindicatele feroviare pentru Contractul Colectiv de Muncă pe acest an vor începe joi. Axinia a negat că CFR Călători va creşte din februarie preţul biletelor de tren, afirmând că aceasta ar fi o sinucidere. Privatizarea societăţii CFR Marfă, demarată în timpul fostului ministru Ludovic Orban, va mai aştepta până când situaţia financiară a acestei societăţi va fi clarificată. 
 

Băsescu zice că a făcut treabă cu doar cu 9 oameni
 
Traian Băsescu s-a arătat deranjat, luni seara, la TVR, de faptul că la Ministerul Transporturilor, direcţia care se ocupă de atragerea fondurilor structurale, deşi cuprinde nu mai puţin 130 de salariaţi, nu a reuşit să promoveze nici un proiect care să fie acceptat de UE. „România nu poate să tragă nici un euro pentru construcţie de autostrăzi, în condiţiile în care ministerul are alocate pentru infrastructură feroviară şi rutieră 5,2 miliarde. În 2007-2008 nu au reuşit să obţină aprobarea pentru utilizarea nici unui euro“. Totodată, Traian Băsescu a explicat că în vremea în care era ministru al Transporturilor şi coordona relaţia cu Banca Mondială a „absorbit, în 11 luni, 300 milioane de dolari“ cu doar nouă salariaţi, care ştiau foarte bine engleză şi calculator. (C.O.)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s