Cine este Avocatul Poporului?


Majoritatea dintre noi au auzit de institutia numita Avocatul Poporului, infiintata prin lege in 1992 si in functiune din 1997. Mai putin de jumatate stiu cu ce se ocupa (in mare) aceasta si mai putin de un sfert au auzit vreo stire legata de presedintele acesteia sau despre o reactie oficiala din ultimii 5 ani. Si, poate, 3 – 4 % dintre noi stiu si cine conduce aceasta institutie. Iar acestea sunt rezultatele unui sondaj informal pe care l-am realizat in ultimele luni printre colegii si prietenii din mass media si societatea civila.

Saptamana trecuta, pe 26 aprilie, site-ul machiavelli.ro si ziarul Gazeta de Sud au preluat de pe site-ul Senatului Romaniei informatia conform careia s-ar fi stabilit un calendar pentru declansarea procedurii de numire a presedintelui institutiei Avocatului Poporului.

Alegerile vin ca urmare a expirarii mandatului presedintelui inca in functiune, Ioan Muraru, ales in 2001 si reales in 2006. Cu ce s-a ocupat fostul presedinte in cele doua mandate sau, mai bine zis, ce a lasat in urma nu stim sa va spunem. Pagina web a institutiei – www.avp.ro - total depasita la nivel de continut, tehnologie, contine informatii referitoare la statistici si cazuistica, insa ultimul raport anual a fost cel pentru anul 2009.

Nici presa nu a fost prea interesata in acesti ani despre activitatea Avocatului Poporului („o puternica institutie a viitorului, intr-un stat in care eforturile pentru democratie si protectia drepturilor omului sunt evidente“, Ioan Muraru in prezentarea generala a Institutiei – http://www.avp.ro). Razlet se pot gasi articole in presa on-line, iar acestea, in majoritatea cazurilor, sunt relatari in care Avocatul este «chemat» sa aiba o opinie de catre diversi actori, insa mai niciodata cu iesiri /rezolvari din partea institutiei.

Ca sa evidentiem importanta institutie si relatia cu tacerea presei, societatii civile si chiar a politicienilor, redam un pasaj din atributiile legale:

Institutia Avocatul Poporului are drept scop apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice. Este autoritate publica autonoma si independenta fata de orice alta autoritate publica avand buget propriu care face parte integranta din bugetul de stat.

Avocatul Poporului:

®   in exercitarea atributiilor sale nu se substituie autoritatilor publice;

®   nu poate fi supus nici unui mandat imperativ sau reprezentativ, nimeni nu il poate obliga să se supuna instructiunilor sau dispozitiilor sale;

®   activitatea sa are caracter public, dar la cererea persoanelor lezate in drepturile si libertatile lor sau datorita unor motive intemeiate, poate decide asupra caracterului confidential al activitatii sale;

®   isi exercita atributile, din oficiu sau la cererea persoanelor lezate in drepturile si in libertatile lor.

Sursa: http://www.avp.ro

In concluzie: avem de-a face cu unul din cei mai importanti stalpi ai sistemului juridic; poate unul din cei mai importanti actori ai sistemului de drept; cu cel mai important aparator al interesului cetateanului de rand..nu-i asa?!

Din pacate nu este. Rolul si functiunile din paragraful de mai sus sunt egale cu zero. Pentru noi. Realitatea si evenimentele de zi cu zi ne arata ca institutia Avocatului Poporului este una fantomatica, a carei activitatea este prea putin cunoscuta de cei mai importanti beneficiari ai sai – cetatenii – o institutie care nu starneste nimic presei (nici reactii de lauda, nici ironii, nimic); o institutie privita de presedintele PSD, Victor Ponta, ca fiind un loc binemeritat de odihna pentru un fruntas al partidului, actualul vicepresedinte, Valer Dorneanu. De altfel, presedintele PSD declara in urma cu o saptamana: „Numirea lui Valer Dorneanu in functia de Avocat al Poporului ar fi «o reparatie morala» pentru cei care au avut de suferit in urma abuzurilor PD-L“.

Ce sa intelegem din afirmatia domnlui Ponta? Ca Avocatul Poporului este numai un instrument politic, o institutie inutila? Caci, daca e asa, de ce nu propune domnul Ponta o masura de schimbare, poate sugerandu-i domnului Dorneanu redactarea unei strategii de functionare, sau Senatului Romaniei desfiintarea Institutiei.

Pana una alta, ne asteptam ca viitorii candidati sa vina cu o propunere ferma de reformare a institutiei, poate chiar dupa modelul Ombudsman-ului European. Daca nu, am prefera ca institutia sa-si puna un mare lacat la poarta.

De asemenea, ne-am dori ca presa sa urmareasca mai atent aceste alegeri. Sa faca o analiza a institutiei, un portret al viitorilor candidati, sa mediatizeze activitatea institutiei (desi, asta ar insemna ca institutia sa si functioneze), sa creeze si sa participe la o dezbatere publica nationala. La fel si societatea civila, care ar trebui sa se implice, in special organizatiile neguvernamentale a caror activitate tine de domeniul libertatilor si drepturilor cetatenesti.

Momentan nu se intampla nimic. Linistea aceasta merge pe aceeasi linie cu institutia, de la infiintarea sa. Tacere totala, impact zero.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 436 other followers

%d bloggers like this: